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Übung
Prof. Dr. Birte Kleine-Benne:
Inside the White Cube



Donnerstag, 16 bis 18 Uhr
Beginn: 17.10.2019
Die erste Sitzung am 17.1.20.19 findet im Institut für Kunstgeschichte der Ludwig-Maximilians-Universität München, Zentnerstr. 31, in Raum 007 und zwar ab 16:45 Uhr statt.
An den Folgeterminen sind wir "inside the White Cube" unterwegs.

24.10.2019, Haus der Kunst, ab 19 Uhr Vernissage der Ausstellung von Theaster Gates >>
31.10.2019: Haus der Kunst >>
07.11.2019: Kunstverein München >>
14.11.2019: Alte Pinakothek >>
21.11.2019: Lothringer13/Lothringer13_Florida >> / >>
28.11.2019: NS-Dokumentationszentrum >>
05.12.2019: Auktionshaus Ketterer >>
12.12.2019: Lenbachhaus >>
19.12.2019: Sammlung Goetz im Haus der Kunst >>

09.01.2020: Espace Louis Vitton >>
16.01.2020: Villa Stuck >>
20.01.2020: 19h, CAS, Podiumsdiskussion "Leider geschlossen. Museen als Pantheonswächter" mit Julia Friedrichs (Museum Ludwig, Köln), Matthias Mühling (Lenbachhaus, München), Nora Sternfeld (Kunsthochschule Kassel), Moderation: Burcu Dogramaci, CAS der LMU (Anmeldung unter: info@cas.lmu.de) >>
23.01.2020: Museum of Urban and Contemporary Art >> oder BWM-Museum >> oder Staatliches Museum Ägyptischer Kunst >>
30.01.2020: Galerien Maxvorstadt >>
06.02.2020: Finale Besprechung @ Haus der Kunst



Material: Aktuelles, Orte in MUC, Literatur, KünstlerInnen, Initiativen



#MuseumsforFuture >>

10 simple actions that #museums can take to act for a sustainable future, presented by @DavidVuillaume at the @NEMOoffice conference #MuseumsforFuture #NEMOemc19 >>
- Hold a children's assembly about a sustainable future.
- Welcome strikers in your museum.
- Sell only local, plant-based food in your restaurant.
- Archive and create a display of the strike.
- Make one part of your museum's operations sustainable.
- Promote the use of public transport to get to your museum.
- Tell the story of young activists from other times and places.
- Go on #ArtStrike, put an object on strike.
- Provide space for teach-ins, sign making, workshops.
- Stop accepting money from fossil fuel companies.
1.-11.11.2019



Leitfaden Professionell arbeiten im Museum, Deutscher Museumsbund, 12/2019 >>



What about Art? Vortragsreihe im Wintersemester 2019/20 im CAS der LMU >> , Anmeldung unter: info@cas.lmu.de
Programm >>
30.10.2019, 19:00 Uhr: Wie frei ist die Kunst?
14.11.2019, 19:00 Uhr: What is Art? Allowed to Do?
27.11.2019, 19:00 Uhr: Artsy Girls. Stereotype von Weiblichkeit in der Kunst
20.01.2020, 19:00 Uhr: Leider geschlossen. Museen als Pantheonswächter
5.3.2019, 19:00 Uhr: Identity Formation. The Role of Museums in the Creation and Inflection of National Narratives

art in context - Die Kunst der Ausstellung. Vorgänge des Ausstellens, 1995/2001/2003, Gerhard Dirmoser >>

schnittpunkt. Ausstellungstheorie & Praxis >>
Die schnittpunkt Bibliothek umfasst rund 2.000 Bücher und Zeitschriften zu den Themenbereichen:
the power of display,
wer spricht?
reflexionen der vermittlung,
story line. Sammlungen ausstellen,
Kunst- und Kulturtheorie,
Kulturpolitik,
konservatorische Betreuung,
Rechtsfragen sowie
exemplarische Ausstellungs- und Sammlungskataloge.
hierin:
Schnittpunkt, Belinda Kazeem, Charlotte Martinz-Turek, Nora Sternfeld 2009: Das Unbehaben im Museum, Wien >>

Konferenz Global Museum: Where do we go from here?, Hamburger Bahnhof, 17.9.2019 >>
Konferenzprogamm >>



Königsplatz München >>
BMW-Museum >>
Espace Louis Vuitton >>
Haus der Kunst >>
Jüdisches Museum >>
Kunstarkaden >>
Kunstraum München >>
Kunstverein München >>
Lenbachhaus und Kunstbau >>
Literaturhaus >>
Lothringer 13_Florida >>
Lothringer 13 Halle >>
MaximiliansForum >>
Museum of Urban and Contemporary Art, MUCA >>
Museum Brandhorst >>
Museum of Urban and Contemporary Art (MUCA) >>
NS-Dokumentationszentrum >>
Alte Pinakothek >>
Neue Pinakothek >>
Rathausgalerie Kunsthalle >>
Stadtmuseum >>
Villa Stuck >>
to continue...



Bennett, Tony 1988: The Exhibitionary Complex, in: new formations No. 4, Spring I 988 >>

Bishop, Claire 2013: Radical Museology. or What's 'Contemporary' in Museums of Contemporaray Art?, London.

Bordieu, Pierre 1982: Die feinen Unterschiede, Frankfurt/Main.

Friedrich von Bose, Kerstin Poehls, Franka Schneider und Annett Schulze (Hrg.) 2012: MuseumX. Zur Neuvermessung eines mehrdimensionalen Raumes, Berlin >>

Daniel Buren >>
Über die Institutionen im System der Kunst, in: Gerti Fietzek/Gudrun Inboden (Hrg.), Daniel Buren. Achtung! Texte 1967-1991, Dresden/Basel 1995, S. 340-41.

Buren, Daniel 2001: Funktion des Museums, in: Kravagna, Christian / Kunsthaus Bregenz (Hrg.) 2001, S. 43-48.

Fleck, Robert 2013: Das Kunstsystem im 21. Jahrhundert. Museen, Künstler, Sammler, Galerien, Wien.

Fraser, Andrea 2001a: Hier beginnt der 'Damaged Goods' - Gallery Talk, in: Kravagna, Christian / Kunsthaus Bregenz (Hrg.) 2001, S. 98-105.

Fraser, Andrea 2001b: Anmerkungen zur öffentlichen Wirkung des Museums, in: Kravagna, Christian / Kunsthaus Bregenz (Hrg.) 2001, S. 149-151.

Fraser, Andrea 2018: 2016 in Museums, Money, and Politics, The MIT Press, Cambridge/Massachusetts, Lodon/England.

ICOM, The International Council of Museums: Best practices-guidelines (loans, ethics, education, documentation, collections, security, conservation, money, personnel, management, >>

IOWA Museum Association 2004: Fundamental best practices that every museum can implement regardless of financial or staff limitations >>

Kravagna, Christian / Kunsthaus Bregenz (Hrg.) 2001: Das Museum als Arena. Institutionskritische Texte von KünstlerInnen, Köln.

Lingner, Michael 1994: Die Krise der 'Ausstellung' im System der Kunst >>

Pelta Feldman, Julia 2019: Restitution ist nicht genug, in: ZEIT >>

Piper, Adrian 2011: Machtverhältnisse in bestehenden Institutionen, in: Kravagna, Christian / Kunsthaus Bregenz (Hrg.) 2001, S. 54-56.

Römer, Stefan 2001: Eine Kartographie. Vom White Cube zum Ambient, in: Kravagna, Christian / Kunsthaus Bregenz (Hrg.) 2001, S. 155-162.

O'Doherty, Brian 1996: In der weissen Zelle. Inside the White Cube, hg. von Wolfgang Kemp, Berlin.

O'Doherty, Brian 2018: Collected Essays. University of California Press.

Searle, John R. 2006: What is an Institution?, in: Welchman, John C. (Hg.) 2006: Institutional Critique and After, Zürich, S. 21-51.

Sternfeld, Nora 2018: Das radikaldemokratische Museum, Berlin/Boston.

Texte zur Kunst, Thema: Ausstellungspolitik, August 1996, 6. Jhg. Nr. 23

Zuschlag, Christoph 2004: Vom 'Kunsthistorikermuseum' zum 'Künstlermuseum'. Sind KunsthistorikerInnen im Museum bald überflüssig?, in: Heusser, Hans-Jörg / Imesch, Kornelia (Hrg.): Visions of a future: art and art history in changing contexts, Zürich 2004, S. 43-64.



Lothar Baumgarten
Feather People (The Americans)
Ethnography, Self and Other
Amazonas Kosmos (Grünkohl)
Unsettled Objects (1968/69)

Marcel Broodthaers, Musée d'Art Moderne, D&eactue;partement des Aigles, 1968 bis 1972 >>
und >>

Andrea Fraser, Museum Highlights: A Gallery Talk, 1989, Philadelphia Museum of Art


Sara Siestreem, 24.11.2015, Portland Art Museum, zu Gallery Talk



Nicola Price, 24.3.2018, zu Andrea Frasers Museums Highligts, 1989
--> 12:38 bis 16:52

Hans Haacke, Shapolsky et al. Manhattan Real Estate Holdings, A Real Time Social System, as of May 1, 1971 und Manet-Projekt '74 >>

Hannah Höch, Aus einem ethnographischen Museum, 1924-34

Fred Wilson, Rooms with a View: The Struggle Between Cultural Content and the Context of Art, 1990, NY
Fred Wilson, Mining the Museum, 1992-1993, Maryland Historical Society, Baltimore



Art Workers Coalition, seit 1969 >>
"The 13 Demands that AWC submitted to Lowry were as follows:
The Museum should hold a public hearing during February on the topic 'The Museum's Relationship to Artists and to Society', which should conform to the recognized rules of procedure for public hearings.
A section of the Museum, under the direction of black artists, should be devoted to showing the accomplishments of Black artists.
The Museum's activities should be extended into the Black, Spanish and other communities. It should also encourage exhibits with which these groups can identify.
A committee of artists with curatorial responsibilities should be set up annually to arrange exhibits.
The Museum should be open on two evenings until midnight and admission should be free at all times.
Artists should be paid a rental fee for the exhibition of their works.
The Museum should recognize an artist's right to refuse showing a work owned by the Museum in any exhibition other than one of the Museum's permanent collection.
The Museum should declare its position on copyright legislation and the proposed arts proceeds act. It should also take active steps to inform artists of their legal rights.
A registry of artists should be instituted at the Museum. Artists who wish to be registered should supply the Museum with documentation of their work, in the form of photographs, news clippings, etc., and this material should be added to the existing artists' files.
The Museum should exhibit experimental works requiring unique environmental conditions at locations outside the Museum.
A section of the Museum should be permanently devoted to showing the works of artists without galleries.
The Museum should include among its staff persons qualified to handle the installation and maintenance of technological works. The Museum should appoint a responsible person to handle any grievances arising from its dealings with artists.
Source MoMA >>

Lippard, Lucy, November 1970: The Art Workers Coalition: Not a History, Studio International >>

The Guerrilla Art Action Group (GAAG), 1969-1976

The Guerrilla Girls, seit 1985 >>

WAGE, Working Artists and the Greater Economy, seit 2008 >>
Womanifesto >>
The 2010 W.A.G.E. Survey poster: Why are the most artists are so poor? And why is WAGE asking for artists fees? 2010 >>

Seth Siegelaub, The Artist's Reserved Rights Transfer And Sale Agreement >>

Überblick über die Entwicklungen in USA im 20. Jhd. >>








Konzept













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