[ home: http://bkb.eyes2k.net ]



Seminar
Prof. Dr. Birte Kleine-Benne:
Was k(UNS)t gemeinschaftlich macht



donnerstags, 17-18:30 Uhr
Beginn: 21.4.2022
Bauhaus-Universität Weimar, Fak. Kunst und Gestaltung
Marienstraße 1b, Projektraum 201

ggf. Teilnahme an der Exkursion zur documenta fifteen vom 18. bis 20.6.2022 >>



Material



Literatur

Sara Ahmed 2010: Orientations Matter. In New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics. Edited by Diana Coole and Samantha Frost. Durham: Duke University Press, S. 234-257.
Sara Ahmed 2012: Complaint!, London/Durham.

Karen Barad 2007: Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press.
Karen Barad 2010: Quantum Entanglements and Hauntological Relations of Inheritance: Dis/continuities, Spacetime Enfoldings, and Justice-to-Come, Derrida Today 3, S. 240-268.
Karen Barad 2014: On Touching - The Inhuman That Therefore I Am (v1.1). In The Power of Material - The Politics of Materiality, edited by Susanne Witzgall and Kerstin Stakemeier, Zürich, S. 153-164.
Karen Barad 2015: Transmaterialities: Trans*/matter/realities and Queer Political Imaginings. GLQ: A Journal of Lesbian and Gay Studies 21, S. 387-422.


What is Intra-Action? (Karen Barad)

Donna Haraway 1988: Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective, in: Feminist Studies, Vol. 14, Nr. 3, Autumn, S. 575-599 >>
Donna Haraway 1997: Modest_Witness@Second_millenium.FemaleMan©_Meets_OncoMouseTM, London.
Donna Haraway 2007: Situiertes Wissen. Die Wissenschaftsfrage im Feminismus und das Privileg einer partialen Perspektive, in: Sabine Hark (Hg.): Dis/Kontinuitäten: Feministische Theorie, Wiesbaden, S. 305-322.
Donna Haraway 2008: When Species Meet. Minneapolis: Minnesota University Press.
Donna Haraway 2012: Awash in Urine: DES and Premarin® in Multispecies Response-Ability. WQS: Women’s Quaterly 1-2, S. 301-317.
Donna Haraway 2016: Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.
Donna Haraway 2016: Tentacular Thinking: Anthropocene, Capitalocene, Chthulucene, in: e-flux, Issue #75 >>.
Donna Haraway 2018: Unruhig bleiben. Die Verwandtschaft der Arten im Chthuluzän, Frankfurt/Main.

Bruno Latour 2007: It’s development, stupid! or: How to Modernize Modernization >>.
Bruno Latour 2008: Wir sind nie modern gewesen. Versuch einer symmetrischen Anthropologie, Frankfurt/Main 2008, S. 20.
Andréa Belliger und David J. Krieger: ANThology. Ein einführendes Handbuch zur Akteur-Netzwerk-Theorie, Bielefeld 2006.



Giorgio Agamben 2003: Die kommende Gemeinschaft, Berlin.

Hannah Arendt 1960: Vita Activa, Kap. II.

Zygmunt Bauman 2009: Gemeinschaften. Auf der Suche nach Sicherheit in einer bedrohlichen Welt, Frankfurt/Main.

Maurice Blanchot 2007: Die uneingestehbare Gemeinschaft, Berlin.

Judith Butler 2016: Anmerkungen zu einer performativen Theorie der Versammlung, Berlin.
Judith Butler 2021: Gefährdetes Leben, Verletzbarkeit und die Ethik der Kohabitation, in: Deutsche Zeitschrift für Philosophie, Band 60, Heft 5 >>.

Jacques Derrida 2002: Politik der Freundschaft, Frankfurt/Main.

Roberto Esposito 2004: Communitas. Ursprung und Wege der Gemeinschaft, Berlin.

Lars Gertenbach 2020: Gemeinschaft versus Gesellschaft. In welchen Formen instituiert sich das Soziale?, in: Jörn Lamla et al.: Handbuch der Soziologie, S. 129-143.

Sabine Hark 2021: Gemeinschaft der Ungewählten. Umrisse eines politischen Ethos der Kohabitation, Berlin.

Isabell Lorey 2020: Demokratie im Präsens. Eine Theorie der politischen Gegenwart, Berlin.

Jean-Luc Nancy 2016: singulär plural sein, Berlin.
Jean-Luc Nancy 2018: Von einer Gemeinschaft, die sich nicht verwirklicht, Wien.

Josef Vogl 1994: Gemeinschaften, Positionen zu einer Philosophie des Politischen, Frankfurt/Main.



Studien, die in den beiden letzten Jahrzehnten eine sozial engagierte Kunst in Bezug auf Fragen der Autonomie, Form und Kritikalität problematisiert haben:

Grant H. Kester 2004: Conversation Pieces. Community and Communication in Modern Art, Oakland, CA.

Grant H. Kester 2011: The One and the Many. Contemporary Collaborative Art in a Global Context, Durham, NC.

Gregory Sholette 2006: Dark Matter. Art and Politics in the Age of Enterprise Culture, London.

Claire Bishop 2012: Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London/New York.

Joshua Decter, Helmut Draxler u. a. (Hg.) 2014: Exhibition as Social Intervention. Culture in Action 1993, London.

John Roberts 2015: Revolutionary Time and the Avant-Garde, London/Yew York.

Gregory Sholette, Chloë Bass u. a. (Hg.) 2018: Art as Social Action. An Introduction to the Principles and Practices of Teaching Social Practice Art, New York.

Karen van den Berg, Cara M. Jordan und Philipp Kleinmichel (Hg.) 2019: The Art of Direct Action. Social Sculpture and Beyond, London.



Connective Aesthetics
Suzi Gablik 1992: Connective Aesthetics, in: American Art, Vol. 6, No. 2, Spring, S. 2-7.

New Genre Public Art
Suzanne Lacy 1995: Mapping the Terrain: New Genre Public Art, Seattle.

Conversational Art
Homi K. Bhabha 1998: Conversational Art, in: Mary Jane Jacob und Michael Brenson (Hg.): Conversation at the Castle: Changing Audiences and Contemporary Art, Cambridge, S. 38-47.

Relational Art
Bourriaud, Nicolas 2002: Relational Aesthetics. Dijon [1998].

New Situationism
Claire Doherty 2004: The New Situationists, in: dies. (Hg.): Contemporary Art: From Studio to Situation, London, S. 7-14.

Relational Antagonism
Bishop, Claire 2004: Antagonism and Relational Aesthetics, October 110, Fall 2004, S. 51-79.
Bishop, Claire 2006: The Social Turn: Collaboration and Its Discontents, Artforum, Feb, S. 178-183.

Dialogical Aesthetics und Socially Engaged Art
Grant Kester 1998: Aesthetics after the End of Art: An Interview with Susan Buck-Morss Author(s), in: Art Journal, Spring, Vol. 56, No. 1, S. 38-45 >>.
Grant Kester 2004: Dialogical Aesthetics, in: Conversation Pieces: Community and Communciation in Modern Art, Berkeley, CA, S. 82-123 >>.
Grant Kester 1999/2000: Dialogical Aesthetics: A Critical Framework For Littoral Art, in Variant 9, Winter, >>.
Grant Kester 2015: On the Relationship between Theory and Practice in Socially Engaged Art, >>.
Grant H. Kester: Action and the Critique of Action in Theodor Adorno and Joseph Beuys, in: Karen van den Berg, Cara M. Jordan und Philipp Kleinmichel (Hg.): The Art of Direct Action Social Sculpture and Beyond, London 2019, S. 65-99.

Collective Creativity
What, How and for Whom (WHW) Hg. 2005: Kollektive Kreativität / Collective Creativity, Ausst.-Kat. Frankfurt/Main: Revolver Archiv für aktuelle Kunst.

Participatory Art
Claire Bishop 2006: Participation, Cambridge.
Claire Bishop 2012: Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London.

Advanced Practices
Rogoff, Irit: Becoming Research: The Way We Work Now. Lecture at the MIT Program in Art, Culture and Technology, 9 April 2018 >>.

Organizational Art
Jonas Staal 2019: Propaganda Art in the 21st Century, Cambridge, MA >>.

Akteur-Netzwerk-Ästhetik
ein weiterer Begriff, aufsetzend auf der ANT

The Collective Eye: In Conversation with ruangrupa. Thoughts on Collective Practice.
Eds. The Collective Eye / Dominique Lucien Garaudel, Heinz-Norbert Jocks, Emma Nilsson; and Matthias Kliefoth
German and English edition
Softcover, 17 × 24 cm
192 pages, 82 color images
ISBN 978-3-95476-466-2 (English edition)
ISBN 978-3-95476-465-5 (German edition)
24 EUR / 35 USD
Release June 2022
The publication is available >>



Übersichten

25 texts on Community in Question: Conversations on art, activism, and community, 2008 >>.

Right About Now: Art and Theory Since the 1990s, hrg. v. M. Schavemaker / M. Rakier, Amsterdam.

Nato Thompson (Hg.) 2012: Living as Form: Socially Engaged Art from 1991-2011, Cambridge Mass.

Jason Miller 2016: Activism vs. Antagonism: Socially Engaged Art from Bourriaud to Bishop and Beyond, in: Field >>.

Karen van den Berg, Cara M. Jordan und Philipp Kleinmichel (Hg.) 2019: The Art of Direct Action Social Sculpture and Beyond, London.



FIELD: A Journal of Socially-Engaged Art Criticism >>

Insiteart: social Beings 02/2020: >>
Grant Kester 2020: Autonomy, Answerability, and the Social Being of Art >>

Kunstforum Int., Bd. 281: [sýn] Zusammen [bíos] Leben. Kunst des Miteinanders als globale Überlebensstrategie >>

kritische berichte 2/2022: Soziale Fragen heute



Einige Beispiele

documenta fifteen >>

Turner Prize 2015: Assemble >>
nominiert 2018: Forensic Architecture >>

Turner Prize 2021:
Array Collective >>
Black Obsidian Sound System (B.O.S.S.) >>
Cooking Section >>
Gentle/Radical >>
Project Art Works >>

Hannah Arendt Institut für Artivismus (Instar) und Tania Bruguera >>
Artist Placement Group (APG), Chronologie: >>, Manifest: >>
Joseph Beuys, Gesamtkunstwerk Freie und Hansestadt Hamburg, 1983/1984 >>
Theaster Gates >>
Group Material, 1979 bis 1996 >>
Thomas Hirschhorns Works in public space >>
Park Fiction, seit 1994 >>
Pedro Reyes, Sanatorium, seit 2011 >>
Rirkrit Tiravanija
Tucumán Arde, 1968
Tupamaros >>
WochenKlausur >>
WochenKlausur’s Language Schools for Refugees. The Austrian artist Wolfgang Zinggl looks back on his social practice collective’s project for the 1999 Venice Biennale >>
...

Act Up (AIDS Coalition To Unleash Power), seit 1987 >>
Artists For Future >>
Artist Organisations International >>
Art Workers’ Coalition (seit 1969) >>
DecolonizeThisPlace >>
FoeBud/Digitalcourage e.V. >>
Gran Fury (seit 1988) >>
Guerrilla Girls (seit 1985) >> , Twitter >>
Haus der Statistik >>
Immigrant Movement International, seit 2006 >>
Migrant People Party, seit 2006 >>
New World Summits, Jonas Staal, seit 2012 >>
Not An Alternative >>
PAIN (Prescription Addiction Intervention Now) / Nan Goldin (seit 2018): Sackler, Purdue Pharma, Oxycontin >>
Rose Valland Institute, Maria Eichhorn, seit 2017 >>
StrikeMoMA >>
The Silent University >>
Working Artists and the Greater Economy = W.A.G.E. (seit 2008) >>
Wahlkampagne, Adrian Piper, seit 2019 >>
Women’s Action Coalition (seit 1992) >>
Workers Art Coalition >>
...



Konzept

Sitzungen









email: b k b [at] e y e s 2 k . n e t

spam-protection: 1. without spaces 2. change [at] to @